Menü ve Reklam Alanı
Sayfayı Paylaş

THB - Ücretsiz Hizmetler

flashpro2

Flash CS3 Professional `deki Yenilikler

Flash CS3 versiyonu ile beraber Adobe firması radikal değişikliklere gitmiştir. Bu değişiklik 2 yönde olmuştur. Birincisi Flash arayüzünde oluşturulmuştur. Tüm Adobe ürünlerinde çalışma alanı ve elemanlarının standart görünüme kavuşturulmasındaki amaç kullanıcıların programlarda yabancılık çekmesini önlemek içindir. Panellerin kullanımına getirilen yeniliklerle çok daha hızlı ve pratik olarak çalışma yapmak mümkün olacaktır. İkinci değişiklik bilindiği gibi Actionscript dilindedir.As3 diline geçilmesi tüm flashseverlerin ciddi bir sorunu olacaktır. Çünkü artık en basit kod yazılımı bile tamamen değişmiştir. Giderek Java diline benzeyen bu kodlarla Flash Player`ın 10 kat daha hızlı ve işlevsel çalışacağı Adobe yetkililerince ifade edilmiştir.

Flash CS3 deki yenilikleri arayüz ve eklenen özellikler olmak üzere 2 bölümde inceleyeceğiz:

 

Arayüzdeki Değişiklikler

Flash programı diğer versyonlara göre çok daha uzun bir kurulum aşamasından geçtikten sonra ilk açılışta alttaki görüntü ile bizi karşılar:

 

İstediğiniz seçimi yaptığınızda değişik bir arayüz göreceksiniz:

 

 

Solda Tools panelinde varsayılan dizilim tekli sıralama şeklindedir. Solda ise mevcut Flash panelleri bulunmaktadır. Burada amaç size geniş bir çalışma alanı sağlamaktır. Panellerin üstündeki çift oklara tıklayarak klasik görüntüye geçebilirsiniz.

 

Üstteki panelde tool panelinin çift oka tıklayarak genişletilmiş şeklini görüyorsunuz. Sağdaki diğer panellerin görünümünü değiştirmek veya özelleştirmek istiyorsanız timeline`ın hemen altındaki workspace butonuna basabilirsiniz.

Panellerin üstündeki bara tıkladığınızda ilgili panelin genişleyerek kullanıma açıldığı gözlenir:

Aynı bara tıklayarak tekrar kapanması sağlanabilir.

Tools panelinde pen ve rectangle aracındaki 2 önemli değişiklik göze çarpmaktadır.

Dikdörtgen ve oval aracına primitive tool denilen 2 eklenti yapılmıştır. Bunlar özelliğini değiştirebileceğiniz çizimler sağlar. Birini tıkladığınızda sahnedeki görüntü:

 

Properties paneline baktığınızda :

 

Altta 4 tane çeyrek çember var.İşte bunlar corner radius ayarlarıdır. Buradan anladığınız gibi araç kutusundan bu özellik alınıp properties paneline aktarılmış.Açılır menüden istediğiniz köşe açısını sağlayabilirsiniz.Alttaki resimde gördüğünüz gibi kilit simgesine tıklayarak kilidi açabilir ve dört köşeye de ayrı ayrı açılandırma sağlayabilirsiniz.

Eğer değerleri negatif yaparsanız çizim açısını tersine çevirmiş olursunuz:

 

Tools panelinde ikinci eklenti pen aracına yapılmıştır:,

Daha iyi ve etkili çizimler yapabilmeniz amacı ile yapılan bu eklentinin kullanımı ileride anlatılacaktır.

Şimdi component paneline gözatalım. 2 bölüm altında toplanmıştır.User İnterface ve Video.

Heriki alanın açılımı alttaki gibidir:

Heriki bölümede ek elemanlar eklenmiştir.Bunların kullanımı ve kodlar anasayfamızda component panel kodları başlığı altında incelenecektir.

Şimdi en çok istenen bir özelliğe gelelim.Component elemanlarını artık kolaylıkla düzenleyebiliriz. Tekyapmanız gereken sahneye aldığınız component üzerine çift tıklama yapmanızdır.Aynı iç içe geçmiş film lipleri gibi tıklayarak tüm elemanlara ulaşabilirsiniz:

Sahneye aldığınız bir component elemanı üzerine çift tıkladığınızda:

Tüm elemanlar elinizin altındadır. Up Skin klibini çift tıklayarak altta gördüğünüz gibi gradient renklendirme yaptım. Her elemanı tek tek tıklayarak açıp istediğiniz düzenlemeyi yapabilirsiniz:

Flash ana menüsüne baktığımızda birkaç eklenti dışında farklılık olmadığını görüyoruz:

Üstte gördüğünüz gibi motion tween işlemini (shape tween de bu özellik yok) xml olarak kopyalayabiliyor, export ve import edebiliyorsunuz. Bu sayede bir tween işlemini xml olarak kodlayabilir ve bunu benzer çalışmalarda pratik olarak kullanabilirsiniz.Konu detaylarından ileride bahsedilecektir.

Aynı özelliği frame üzerine sağ klik yaparak da elde edebilirsiniz:

Actionscript paneline gözatarsak burada kodların farklı sınıflandığı görülür. As2 dilini hemen kaldırmamak için bu tür bir sınıflama yapıldığı görülüyor.Muhtemelen bir sonraki versiyonda bu karmaşık sınıflandırma kaldırılıp sadece As3 dili üzerinden sınıflama yapılacak gibi duruyor.Aynı karmaşa flash mx2004 versiyonunda As2 diline geçişte de olmuştu ve Flash8 versiyonu ile As1 dili bırakılıp As2 diline göre kod sınıflaması düzenlenmişti.

 

Gördüğünüz gibi her As2 ve As3 kodlarını kullanabiliyoruz:

İlk panel gördüğünüz gibi klasik Flash8 paneli.Diğer panelde ise Actionscript3 ile gelen değişik kodlar belli bir gruplama yapılmadan alt alta sıralanmış .Buradaki iki panele de gözatın. Componet paneline eklenmiş yeni elemanlara (ColorPicker, slider vs) ait kodlara üstteki 2 panelde de rastlayamıyorsunuz. Aynı sıkıntı Flash mx2004 çıktığında da olmuştu. Düzensiz actionscript paneli deneyimli olmayan kullanıcıya sıkıntı yaratacaktır. Help dosyasına göz attığınızda Flash8 deki mükemmelliği göremeyeceksiniz. Flash8 de her kod grubuna help kısmından baktığınızda kodun kullanım şekli, kullanılan argümanların açıklaması ve bu koda ait birkaç örnek önünüze çıkardı.Help dosyasına bakıp kolaylıkla kod kullanımı öğrenebiliyordunuz. Şimdiki help dosyası herkesin flash4 den beri bu programla ilgilenen kullanıcılar için hazırlanmış gibi duruyor. Önce de belirttiğim gibi bu karmaşa yeni dile geçiş nedeniyle ortaya çıkmıştır.As2 dilinin tamamen panelden çıkarılması karmaşaya yol açacağı düşünülmüş ve bu ara görüntü ortaya çıkmıştır. Bir sonraki versiyonda Flash8 de olduğu gibi tüm olumsuzluklar ortadan kalkacak ve eski dil terkedilerek mükemmel bir yapıya kavuşturulacaktır.

 

 

İçerikteki Değişiklikler

 

Bu yazı Adobe Flash ürün müdürü Richard Galvan'ın; Adobe sitesinde yayınlanan "Introducing Adobe Flash CS3 Professional" makalesinden çevrilmiştir.

Çeviri mmistanbul.com editörlerinden Sayın Zehra Doruk tarafından yapılmıştır


Yaklaşık bir buçuk yıl kadar önce sunulan Flash 8'i gördüğünde insanlar o zamana kadar görmedikleri kadar iyi bir sürüm olduğunu ve Flash'ın hiç o kadar iyi bir sürümünün olmadığını söylediler. Fakat görünen o ki; Flash CS3 Professional demolarından sonra yine aynı şekilde tebrikler yükseliyor. Flash CS3 tester'ları, CS3 versiyonunun gerçekten de devrim niteliğinde özelliklerle donatıldığından bahsediyorlar ve özellikle de Flash 8 versiyonu ile kıyaslıyorlar.

Adobe Flash CS3 Professional, eğlenceli, etkileşimli içerikler hazırlamak için fonksiyonel bir takım özelliklerle donatıldı. İşte Adobe Flash CS3 ün en önemli 10 yeniliği...

Photoshop ve Illustrator 'dan import özelliği

Flash için gelen taleplerin en başında Adobe Photoshop ve Adobe Illustrator ile uyum içerisinde çalışabilir olması idi (Figure 1). Adobe Creative Suit 3 ailesinin bir ferdi olarak Flash CS3 Professional şimdi Photoshop ve Illustrator ile bütün isteklere cevap verecek şekilde mükemmel bir uyumla çalışıyor. Tasarımcı ve geliştiriciler artık kullanmak istedikleri tasarım ortamını seçmekte özgürler; hem de herhangi bir iş kaybı kaygısı duymaksızın.

Importing a Photoshop file directly into the Flash authoring environment

Resim 1. Photoshop dosyasını Flash ortamına import etme.

Animasyonları ActionScript3.0'a dönüştürme

Tasarımcıların büyük bir çoğunluğu, daha küçük dosya boyutları ve daha fazla esneklik ve kontrol gibi amaçlarla ActionScript'i, Stage elemanlarının hareketlerini tanımlamak için kullanır. Örneğin ActionScript ile izleyiciden gelen bir input ile başlayacak animasyonlar hazırlamak gibi. Pek çok tasarımcı ve geliştirici bu özelliğin farkındaydı fakat; gerekli kodları yazmak hem çok karmaşık hem de zaman harcayan bir iş olarak karşılarına çıkabiliyordu.

Şimdi, Flash CS3 Professional ile, Timeline animasyonları anında ActionScript 3.0 'e dönüştürülebiliyor. Bu da size öncelikle görsel olarak animasynlarınızı hazırlama şansı veriyor; sonra da bunu yeniden kullanılabilir ve düzenlenebilir kodlara dönüştürüyor. Şimdiye kadar hiç ActionScript kullanmamış olsanız bile, TimeLine üzerinde tanımlı bir hareketi kopyalayıp, kod alanına yapıştırmak öğrenmeye başlamak için güzel bir adım olabilir. Öyle değil mi?

Converting a Timeline animation to ActionScript 3.0

Resim 2. Timeline animasyonlarını ActionScript 3.0'e dönüştürme

Adobe Creative Suit 3 Ortak Arayüzü

Flash CS3 Professional'ın en görünen özelliklerinden birisi de yeni arayüzü. Flash artık Photoshop ve Illustrator ile ortak interface'e sahip. Sadece görüntüde bir değişiklik anlamına gelmesin bu, çalışma alanında da işlevsellik adına önemli bir adım.

Bildiğiniz üzere çalışma alanı hiç bir zaman yetmez. Özellikle laptop çalışanları için. Flash CS3 Professional 'ın yeni arayüzü sayesinde optimum organizasyonu sağlamak için pencere ve panellerin üstüste binmesini engelleyebiliyor, çalışma alanı panellerini gruplayabiliyorsunuz. Hazırladığınız yeni çalışma alanı kişiselleştirdikten sonra kaydedebiliyorsunuz. Görsel çalışma alanı ve klavye kısayolları gibi kullanım ile ilgili düzenlemelerinizi diğer Adobe ürünleri ile; Adobe Photoshop CS3, Adobe Illustrator CS3, Adobe InDesign CS3, Adobe After Effects CS3, Adobe Premiere Pro CS3, ve Adobe Soundbooth CS3 ile ortaklaştırabiliyorsunuz.

Yeni hata ayıklayıcısıyla ActionScript 3.0 geliştirimi

Flash CS3, kodlama yapmayı sevenler için de etkileyici bir geliştirim ortamını ActionScript ile sunuyor. ActionScript 3.0 ile çalışmak ve içeriklerinizi test etmek hiç bu kadar kolay olmamıştı. Yeni ActionScript debugger sayesinde, çalışmanızı yaparken, yani kodlarken çalışır ve hataları tespit etmenizi sağlar. Yani hata yapmanızı engeller. Bu esnekliğini, geri dönütleri ile destekliyor. Aynı zamanda bahsettiğimiz bu yeni hata ayıklayıcı Adobe Flex Builder 2 ile de ortaklaştırılmıştır. İki uygulama arasında dönüşüm ve paylaşım yaptığınızda tutarlı ve uyumlu geri dönütlerle karşılaşacaksınız.

Yeni hata ayıklayıcı tek bir panel yerine; birden fazla panel içeren Degug Mode çalışma alanı ile görüntüleniyor. Uygulamanızı debug mod'a dönüştürdüğünüzde çalışmanızın SWF dosyası stand-alone çalışan bir oynatıcıda açılır.

Adobe Device Central CS3

Diğer Adobe Creative Suite 3 ürünlerinde olduğu gibi Flash CS3 Professional ile de entegre edilen Adobe Device Central CS3 mobil içerikleri hazırlığını basitleştiren ve hazırladığınız içerikleri mobil araç skinleri -mobil araç profilleri sürekli güncellenmektedir- içerisinde test etmenize olanak sağlayan bir araçtır. Şimdi çok kolay bir şekilde mobil içerikler geliştirebilecek, ön izleyebilecek, ve Adobe Flash Lite ile hazırladığınız etkileşimli içerikleri test edebileceksiniz.

Examining mobile device skins in Adobe Device Central CS3

Resim 3. Adobe Device Central CS3 içerisinde mobil araç skini ile çalışmak

Yeni Çizim Aracı - Pen

Adobe Illustrator içerisinde yer alan vector çizim aracını profesyonel tasarımcıların çok beğendiklerini duyuyorduk. Artık Illustrator 'da da yer alan Pen aracını benzer özellikler ve işlevsellikle Flash CS3 içerisinde de kullanabileceksiniz.

Bézier kontrol noktalarını, Illustrator klavye kısayol tuşlarının işlevselliğine benzer şekilde dönüştürebileceksiniz. Çalışmanızı Illustrator'dan Flash içerisine copy / paste yapsanız bile, bütün özellikleri korunuyor. Ayrıca, Flash, Shape Primitives aracının yeni bir setini de içeriyor: bu araç dinamik şekiller yaratmanıza olanak sunuyor.

ActionScript 3.0 için optimize edilmiş ve giydirilmiş UI bileşenleri (component)

Flash CS3 Professional, ile artık etkileşimli içeriklerinizi görselliği çok kolay düzenlenen hazır komponentler ile rahat ve hızlı bir şekilde hazırlayabileceksiniz. Bütün bu komponentler ActionScript 3.0 ile kodlanmıştır. Kullanıcı arayüzü (UI) bileşenleri koleksiyonu, butonlar, işleme çubuğu, liste kutularının yanı sıra geniş ölçekte video bileşenleri de içeriyor. Kişiselleştirilmeleri oldukça kolay olduğu için arayüzünüzle ilgili bileşenleri değiştirmek için kodlama yapmanıza gerek kalmayacak. Sadece bileşen alanına çift tıklamanız ve bileşenin yeni şeklini çizmeniz yeterli. (Figure 4).

Skinning UI components

Resim 4. UI bileşenini düzenleme

Geliştirilmiş QuickTime export seçeneği

Artık pek çok insan video içeriklerini Adobe Flash Player ile yayınlasa da; bazen animasyon ya da video içeriklerinizz farklı oynatıclarda çalıştırılmak üzere yayınlama ihtiyacı içerisine girebilirsiniz. Örneğin; Apple QuickTime gibi. Flash CS3 Professional, geliştirilmiş QuickTime ihraç etme özelliği ile Flash Player içerisinde nasıl oynatılıyorsa aynen kare kare yakalanmış görüntüleri içeren videonuzun QT içerisinde sorunsuz çalışmasını sağlıyor. Bu da demek oluyor ki; flash içeriğiniz içerisindeki bütün komplex yapılar ve AS kodları Flash Player içerisinde nasıl izleniyorsa o şekilde ihraç ediliyor.

Video encoding

Web te yayınlanan içerik tipleri her geçen gün değişiyor ve gelişiyor olmasına rağmen, her an yüzyüze gelebileceğiniz, pek çoğunuzun geldiği bandwith problemleri nedeniyle artık video içerikleri için Flash Player vazgeçilmez bir araç olarak karşımıza çıkıyor. Bu tercihin diğer bir göstergesi de; Flash Video teknolojisine verilen Emmy Ödülleri olmuştur.

Video içeriklerinizi Flash projeniz içerisine almak için öncelikle videoyu FLV (Flash Video) formatına dönüştürmelisiniz. Videonuzu Flash içerisine import ederken FLV formatına dönüştürebileceksiniz. Flash projeniz içerisinde birden fazla video içerik eklemek istiyorsanız, bunun için Adobe Flash Video Encoder'ı kullanabilirsiniz. Bu yeni araç sayesinde videolarınızı batch processing'den geçirip, fomatlayabilirsiniz. (batch processing işlemi, bir dosyaya uygulanan işlemlerin, farklı pek çok dosyaya bir hareketle uygulanmasına verilen isimdir)

Zaman kazandıran programlama araçları

Kod editörü geliştirmeleri, ActionScript 3.0 için Script Assist modunu içeriyor. Bu da eğer Flex Builder kullanıcısıysanız sizlere aşina gelecektir.

İşte yeni özelliklerden bir kaçı daha:

    • Actions paneli ve Script penceresi seçilen kodun bir süreliğine görüntülenmemesi için collapse edilmesini sağlayan araçlar içeriyor.
    • Script penceresine eklenen kodların seçilen kısmına yorum girmeyi sağlayan araçlar içeriyor.
    • AutoFormat uygun ActionScript 3.0 kodlama yazım şeklini sunar ve kodların okunurluğunu arttırır.
    • ActionScript 3.0 doküman class'ları için yeni bir concept sunuyor —class tanımlaması TimeLine ile ilişkilendiriliyor. Ana zaman çizgisi başlatıldığında class otomatik olarak oluşturuluyor.
    • Kütüphane ögesi için bir class adı belirleyebiliyorsunu; bu da bu sembol ile ilgili instant 'ları dinamik olarak yaratmanızı sağlıyor.
    • Compiler Errors panelinde yer alan hata mesajına çift tıklayarak Actions ya da Script panelinde hatanın bulunduğu yere ulaşabiliyorsunuz.

Sonuç:

Bunlar sadece çok göze çarpan yeni özelliklerdi. Daha detaylı bilgiler için Flash CS3 ürün sayfasını ziyaret etmeyi ihmal etmeyin.

Bugün 4 ziyaretçi (36 klik) sitemizi ziyaret etti.

Copyright 2012. THB. Tüm hakları saklıdır. Tasarımlayan: Oğuzhan Acımaz.
=> Sen de ücretsiz bir internet sitesi kurmak ister misin? O zaman burayı tıkla! <=